Om mig

Mitt foto
Johannishus, Blekinge, Sweden
Om du vill veta mer om mina alster så får du gärna maila: vickiwillford@gmail.com

söndag 1 mars 2009

Mitt skaparbehov pendlar ständigt mellan färg (måla) och textil. Just nu har pendeln svängt över till textila utsvävningar. Jag syr blusar!

Blusresan började med en skåprensning. Jag tyckte att jag hade alltför många gamla dukar som aldrig användes. Slänga? Nej, man kan inte bara kasta bort handbroderade dukar! Tänkte på alla dessa kvinnor som lagt ner kärlek och tid på dessa brodererier och spetsar.

Som en hyllning till alla dessa strävsamma kvinnor i det förgågna sydde jag min första blus av en duk i korsstygn.

Sedan dess har idén utvecklats och mitt eget dukförråd är slut sedan länge. Nu är jag ständigt på jakt efter fina gamla broderier och spetsar.

Blusarna syr jag oftast i linne. Broderiet får bestämma färg och modell på den färdiga blusen. Alltså blir varje blus ett alldeles unikt konstverk där någon kvinna ur det förgågna får sätta sitt avtryck tillsammans med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar